lördag 21 augusti 2010





Var ska jag börja? Han var helt och hållet så bra som jag mindes honom. Han tog mig med storm ikväll, det hoppas jag han kommer ihåg. Och ja, det var verkligen ett segertåg.
Det måste kännas bra att ha så många fans. För många var det som trotsade regnet, myggen och getingarna. Till och med jag, och ärligt talat så brydde jag mig inte alls om det. Har ett tiotal myggbett idag men det gör absolut ingenting.Lars. Jag kan känna igen mig i så många av hans textrader och när jag stod där igår så kändes det som att jag liksom kände honom. Men det gör jag ju inte, egentligen. Idag är jag lycklig men de skär lite i hjärtat ändå då jag vet att det säkert är flera år tills jag får se honom sådär igen. Jo, som sagt...jag känner igen mig i många av hans texter. Tänker därför citera några låttexter som på nåt sätt berör mig. Skriver låtarnas namn vid sidan ifall det finns någon som är intresserad av att lyssna. Vissa kan man inte prata med, men vissa läser väl bloggen ändå antar jag...

"Det kallas tvivel, det där som stör
Det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör
och jag ser hur du tänker på nåt
hur du längtar dig bort
som en fågel i bur
En obehaglig distans
en konstig känsla nånstans
Det känns tomt - eller hur?
" (Tvivel)
"Vi skulle klara vad som helst, vi skulle aldrig säga nej
Och vad du anförtror åt mig, ska jag anförtro åt dig"
(Elegi)


"Jag är en av alla dom som skriver låtar, läser dikt och sjunger sånger.
Jag är en av alla dom som skrivit ner sin hemlighet för många gånger.
Minst hundra gånger om.
Jag är en av alla dom som drabbas, då och då, av nåt jag vill förklara.
Jag är en av alla dom som faktiskt aldrig riktigt bara ville vara
en av alla dom." (En av alla dom)

"jag kanske skulle leta upp nån yngre
som en fjäder i hatten
det skulle bli för tomt om ingen fanns där
som värmde mig i natten
men jag skulle aldrig ha tålamod nog
att bli förstådd
ingen känner mig
så väl som du
jag skulle fastna i min ensamhet igen
om du lämnade mig nu" (Om du lämnade mig nu)


"Jag är hög nu sen den dagen när du kom
Ja, jag är hög nu och kan inte somna om
Och jag undrar om jag nånsin ska nyktra till nån gång
Med dig, med dig, med dig" (För dig)








En artist som inte heller ska glömmas bort är Laleh. Grym på scenen. Hon kanske inte skriver de mest intelligenta texterna jag hört, men hennes musik är välgenomtänkt och hon är en stjärna på scenen. Något flummig, men hon fångade mitt hjärta.

Inga kommentarer: