tisdag 9 april 2013

Alltså egentligen. Vilken himla hysteri det är kring det här med viktnedgång, mat och träning. Överallt ser man löpsedlar om hur man "lättast" ska tappa kilon till sommaren, eller vilken diet som är den bästa för att slippa sötsuget eller blahablaha.  Jag anser att, en sund inställning till mat och träning ger det bästa resultatet. En bra och fin blandning av styrketräning, kondition, grönsaker, långsamma kolhydrater, protein och lagom mycket fett, lite stress, tillräckligt med sömn och en positiv attityd till det man gör. Stressen om att gå ner i vikt sätter käppar i hjulet för massor av människor. Jag tror att om man släpper på pressen man känner inom sig och ignorerar alla löpsedlar, kommentarer på fb om vem som sprungit längst och powerwalkat vareviga dag så kommer det av sig självt till slut. (om man rör sig och tänker på vad man stoppar i sig, såklart) Vi vet vad som är dåligt att äta och inte egentligen. Vi vet att en timmes träning om dagen endast är EN ynka timme och det gör SÅ stor skillnad. Det gäller ju att bara få in vanan. Precis som att borsta tänderna. Jag har då aldrig hört talas om en människa som blivit fet av att äta grönsaker och motionera. Men däremot är det väldigt olika hur kroppen reagerar från person till person när man endast ska vräka i sig så mycket fett som möjligt osv.
Så. Nu har jag vräkt ur mig...
Och dit jag ville komma var: Jag avskyr alla löpsedlar om detta. Jag avskyr när löpsedlarna gör så att folk går på all skit. Innerst inne vet vi vad som krävs för att vi ska må bra och ha fungerande kroppar!

Inga kommentarer: