torsdag 8 juli 2010

LCHF-bröd.

Äter enligt LCHF nu och har gjort ett bra tag. Känner verkligen att min mage mår betydligt mycket bättre än när jag äter mjöliga och degiga smörgåsar eller pasta och sådant. Utan bara massor av grönsaker, kött och fett. Har gjort två sorters bröd. Eftersom jag älskar smörgåsar så måste det finnas ett alternativ till detta och det finns det:)

Ett av bröden är: Oopsiebröd. Detta har jag skrivit receptet på förut, men jag skriver det igen, ändå.
3 ägg 100g Philadephiaost riven ost
Vispa äggvitorna för sig tills det går att vänta på bunken utan att de rinner ur.
Blanda ner philadelphian i gulorna och även den rivna osten. Vänd ner ostsmeten i äggviteskummet. Klicka ut så stora klickar du vill på bakplåtspapper. Jag brukar få en sådan sats till att bli ca 6 "bröd". In i ugnen på 150 grader i 30-40 minuter.
Förvara i kyl. Jättegott med smör och ost på!

Nästa bröd som jag gör är lite mer frön i, så att magen får jobba lite :)
LCHF-kex/bröd


1/2 dl Linfrö
1/2 dl Sötmandel
1 msk Sesamfrö
5 gram fiberhusk
2 ägg
2 msk smält smör
1/2 tsk flingsalt

Smaksätt med nått om du vill, tex kardemumma & kanel?



Mixa linfrön, sötmandel, sesamfrö, fiberhusk, salt i din hackburk till stavmixern eller din mixer.
Vispa ihop äggen och häll ner mjölblandningen och smöret.
Klicka ut på bakplåtspapper, bred ut dina bröd/kex ganska tunt. In i ugnen 150 grader i 20min. Om du vill ha dom mycket knapriga stäng av ugnen och låt dom vara kvar en stund till.
Förvaras i kyl eller frys.


Väldigt gott till kaffet :)

Idag ska jag äntligen till jobbet. Sen blir jag själv ikväll igen då Erik ska ha lite kalajs med jobbet. Går nog ut och går efter jobbet. Har ju bara legat eller suttit dessa dagar då jag varit hemma, så det kan vara skönt att röra lite på sig.

Ska ta mig lite kaffe.

Inga kommentarer: