torsdag 3 januari 2013

Om jag kunde trolla, lilla prinsessa...

ibland blir jag så medveten om hur skört livet är och vad mycket hemskt det finns. Hur liten människan är och hur otroligt osäkert vi lever. Människan är det enda djuret som vet om att den någon gång ska dö. Är inte det plågsamt? Ja, ren tortyr, egentligen...Varför fick vi den "gåvan"...? Tänk vad livet ändå skulle vara så mycket roligare om man inte visste om allt det hemska. Borde jag be Ella om förlåtelse för att jag lät henne komma hit till jorden? Nej, egentligen inte. Kan jag skydda henne till 100% från allt ont och all djävulskap? Nej, självklart inte... Det kan ingen. Och det smärtar mig. Fick reda på att en gammal gymnasieklasskamrat gått bort av sjukdom för bara någon månad sedan. Pang! Så blev jag medveten igen om hur ofantligt skört livet är. Pang! Som ett knytnävslag i magen och en klump i bröstet av rädsla och sorgsenhet. Lilla Ella, om mamma kunde trolla så skulle hon det. Men, som jag skrivit tidigare någon gång, så kan jag varken trolla eller lova dig så stora ting som att det aldrig kommer hända något med någon, någon gång. Jag vill inbilla mig själv att du, lilla underbara varelse, som förgyllt mig och din pappas liv så otroligt, är odödlig. Att det aldrig kan hända dig något. Vart skulle jag då ta vägen och hur skulle jag kunna fortsätta leva? Nej. Det skulle inte gå. Ella, världen är grym. Men hur ska man någonsin få uppleva äkta lyckokänslor om man aldrig vågar leva? Hur ska man lära sig något om grymhet eller för all del om sig själv, om man inte låter sig sköljas med i livets oberäkneliga vågor? Jag kan önska saker här i livet. Jag kan försöka styra mina vägar så att jag hamnar någorlunda rätt och i den riktning där jag satt upp mina mål för ett lyckligt liv. Men jag kan aldrig vara säker på att livet har samma planer som jag. Ingen kan. Men att leva för att nå sina mål och må bra räcker långt för att livet ska bli och vara ganska trivsamt. Så, nej, Ella. Helt åthelvete är inte världen. Den är orättvis, men helt åthelvete är den inte... Och som sagt, kunde jag trolla... /Mamma

Inga kommentarer: